El POETA, entre l’artista intuïtiu i l’artesà organitzador. Poesia AVANÇADA

El POETA, entre l’artista intuïtiu i l’artesà organitzador. Poesia AVANÇADA
Objectius

- Escriure poesia de manera acompanyada i fonamentada 

Aprofundir en els recursos de composició i estil de la lírica 

Treballar l’estil de cada alumne i dotar-lo d’eines per tal de millorar-lo i distingir-lo 

Aprendre a llegir i a comprendre la poesia 

Ampliar i enriquir els referents poètics.

Metodologia

El curs l'impartiran el XAVIER MACIÀ i l'ÀNGELS MARZO a parts iguals.

El curs té una vessant pràctica molt important que se sustentarà sobre una base teòrica. Així doncs, en les classes es combinarà:

- L’escriptura creativa per part de l’alumne

- L’explicació teòrica i reflexiva per part del professorat per tal que l’estudiant tingui una bona base per a poder escriure

- La lectura i l’anàlisi de textos (tant poemes i llibres de poesia com textos teòrics i de reflexió)

- El diàleg amb poetes

- La correcció individual i personalitzada així com la correcció col·lectiva i compartida. 

Professor
Xavier Macià

Xavier Macià

xaviermc1961@gmail.com

XAVIER MACIÀ COSTA

(Tremp, 1961)

És professor i poeta. Ha escrit diversos treballs sobre autors contemporanis, ha dirigit la col·lecció «Biblioteca Literària de Ponent» i ha editat obres de Concepció G. Maluquer, Anton Navarro i Joan Vinyoli. Ha participat en vàries antologies col·lectives i ha publicat els llibres: La carretera i el mur (Premi «Les Talúries» de teatre, 2003), Amb el temps a favor (2003), Del cel i de la terra (Premi Sant Celoni de Poesia, 2003), Rip (en col·laboració amb l’Ermengol,  2005), Haikús de la posta (Premi Joan Teixidor de haikús, en L’àncora i l’instant, 2006),  Autorretrat (2007), La nit del caragol (amb il·lustracions d’Ermengol i música de J. Prenafeta, 2008), Matèria Elemental (Premi Maria Mercè Marçal de Poesia, 2009) i Obre les mans (Premi Ausiàs March de Poesia, 2015).

Gemma  Casamajó

Gemma Casamajó

gemma.casamajo@uab.cat

Gemma Casamajó i Solé (La Portella, 1974)  és periodista, poeta i professora, les tres pes amb què emparaula món, es guanya el pa i pren partit. Actualment fa de periodista i editora a la cooperativa l’Apòstrof. És professora de periodisme literari a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona i coordinadora del Màster en Comunicació, Periodisme i Humanitats. Ha escrit dos llibres de poesia: Bloc de notes (2000), XXII Premi Les Talúries, i Terra campa (2014), V Premi Jordi Pàmies.

Programa

- La lectura i la comprensió d’un poema. Autor i lector: qui dóna sentit al text? Les múltiples interpretacions d’un poema. La poesia s’ha d’entendre?

- El poeta, entre l’artista intuïtiu i l’artesà organitzador. L’ofici d’escriure versos implica tenir una actitud receptiva permanent. El bon poema és sempre una barreja de “sorpreses i seguretats”.

- Evolució, característiques i particularitats d’un gènere que té la forma d’una pila de lletres dins d’un camp nevat. Quins són els ingredients –no pas recepta– per escriure poesia?

- El tema i el to del poema. D’on sorgeix, el poema? Què l’inspira i per què? Conèixer a fons allò què es vol explicar. De què vol parlar el poeta? Anàlisi dels diferents registres: sinceritat, ironia, drama, humor, sàtira....

- La forma del poema, la seva estratègia musical. Estudi dels recursos rítmics: la música, la rima, la mètrica, la fonètica.... Quins són els ritmes tradicionals i experimentals? Aprendre a escriure un sonet, un hai-kú, una sextina...

- Les veus del poema: el poeta i el jo líric, qui escriu i qui es mostra. El poeta com un fingidor. El jo líric que es mostra a través del “jo”, del “tu”, el “nosaltres” “vosaltres”. El jo líric que s’absenta.  

- L’estil i l’imaginari del poeta. Treballar la veu pròpia construïda amb una mirada particular. Fugir dels llocs comuns i de la veu tòpica. A favor de l’estil propi no pas com un ornament sinó com una manera de veure les coses. 

- La precisió del poeta: el repte de l’emparaulament.  L’exactitud com una de les característiques més importants de la poesia. Com s’aconsegueix? Quines són les figures retòriques que podem ajudar-nos? Comparació, metàfora, sinestèsia, anàfora...

  • Període: 60 h
  • Professorat: Xavier Macià - Gemma Casamajó
  • Horari:

    Les classes presencials tindran lloc a partir del dia ------- repartides en deu sessions de quatre hores cadascuna. Dissabtes alterns. De les deu a les dues del migdia.

     

    La resta d'hores se seguiran a través del Campus Virtual.

     

  • Lloc: Llibreria Punt de Llibre Cr Bisbe Messeguer, 11 LLEIDA
  • Coordenades GPS: 41.614687 - 0.617768
  • Data límit de matriculació: 0000-00-00
  • Preu: 505 €

Comparteix aquest curs:

Escola d'Escriptura de Lleida, SCP. CIF J25801051

Avís legal | Drets d'autor | Política de privacitat

Desenvolupat per Imatgestió